Kontor-programmet

Dette er det ideelle pauseprogrammet for deg som sitter mye stille. Det inneholder øvelser som gir sirkulasjon og bevegelighet for nakke, skuldre og skulderblad. Etter å ha gjennomført programmet, vil du føle deg avslappet, varm og fri i nakke og skuldre. 

Programmet tar bare ti minutter og passer perfekt som en aktiv pause på kontoret når du kjenner deg stram og vond. Eller enda bedre: som forebyggende tiltak før du får vondt.

Gjør programmet stående, du har godt av å komme deg opp av stolen. Hvis noen av øvelsene gjør vondt, hopp over dem.

Husk at gode øvelser ikke kan veie opp for dårlige arbeidsvaner! Ta jevnlige pauser, gi kroppen variasjon og følg rådene i resten av kontor- kapittelet.

2 Kommentarer

  1. Nina

    Hei
    Gode øvelser og veldig god instruksjon!

    Håper dere kan svare på et kort spørsmål angående nakkeslyngebruk da jeg har tillit til deres erfaringer som har skrevet boken.

    Er det normalt å få hodepine av å bruke slyngen i starten? Har sjekket at jeg bruker den riktig. Tok det veldig forsiktig – kun 5 min økt, men hodepinen startet og utviklet seg rett etter bruk. Det har skjedd et par ganger, så da ble jeg usikker. Strever mye med tilbakevendende spenninger i overgangen mellom nakke og hode.

    Svar
  2. Lennart Krohn-Hansen

    Hei Nina og takk for spørsmål.

    Når du har forsøkt flere ganger og fremdeles får hodepine så tror jeg nok at jeg ville droppet å bruke nakkeslyngen videre.

    For slike øvelser er det en fin tommelfingerregel at om øvelsen kjennes behagelig ut og godt for nakken, så kan en gjøre mer av den. Om den av en eller annen grunn ikke føles bra ut, så er det greit å droppe den for en periode eller helt. Kanskje er det andre øvelser som er bedre for akkurat din nakke.

    Håper dette svaret var oppklarende

    Mvh Lennart

    Svar

Send inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.