Gjør kontoret nakkevennlig

Etter mange år med forskning vet vi ennå ikke sikkert hvorfor det er så mye nakkesmerter i jobber med lav fysisk belastning, som kontorarbeid. Langvarig muskelspenning uten pauser kan være av betydning.

Hva skaper disse spenningene? Det kan være dårlig tilrettelagt arbeidsplass, men også tidspress, høye jobbkrav og andre psyokososiale forhold som rollekonflikter.

Selv om vi ikke vet nøyaktig hva som forårsaker smertene, vet vi mye om hva du kan gjøre for å motvirke dem.

Noen tiltak kan du gjøre selv, mens andre er avhengig av hele avdelingen. Et godt tilrettelagt kontor, et trivelig arbeidsmiljø og et visst selvstyre på arbeidsoppgavene gir deg det beste utgangspunktet.

Under viser Anders deg noen av de enkle, men svært effektive tiltakene du selv kan gjøre for å tilpasse kontoret slik at det blir mer nakkevennlig.

3 Kommentarer

  1. Monika

    og musa bør du ha rett foran deg, mellom deg og tastatur så slipper du sitte med armen ut til musa. Uvant til å begynne med men da sitter du mer rett og får ikke den vridningen utover på høyrearmen

    Svar
    • Anders Aasen Berget

      Hei Monika,

      Takk for innspill! Om musepekeren skal være mellom deg og tastatur, blir en avveining. Noen ender opp med å få tastaturet for langt fra seg hvis musepekeren skal være midt foran. For andre funker det fint. Jeg vil si – hvis man primært klikker og bruker musepeker, er det et godt alternativ. Hvis man i hovedsak skriver på tastatur, er det bedre å få tastaturet nærmere og la musepekeren være ved siden.

      Hilsen fysioterapeut Anders

      Svar
  2. Wenche

    Jeg har vært vandt til «rullemus», det har fungert veldig godt for meg. Skal skifte arbeidsgiver nå, og er spendt på om det finnes muligheter der for det.

    Svar

Send inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.