Close

Kan jeg trene for hardt?

Du har hørt at trening er bra for nakken, men når kommer resultatene? Hvordan vet du at du faktisk er på rett vei og ikke har trent for hardt?

Du har sikkert opplevd at kroppen blir støl og vond dagen etter at du har gjort en uvant øvelse, gått på en ny treningstime eller tatt årets dugnad på hytta. Neste dag er det enda verre. Først tredje dag begynner du å kjenne at stølheten avtar, og at du går mot normalen igjen. Dette er helt vanlig treningsstølhet.

Nakkemusklene, som resten av kroppens muskler, bruker én til tre dager på å restituere seg etter en tung treningsøkt. Derfor kan vi si at du ikke har trent for hardt eller gjort noe feil om nakken er tilbake til normalen i løpet av tre dager.

Hvis nakken din er vond når du begynner å trene, kan smertene bli verre mens musklene bygger seg opp igjen. Etter tre dager vil du være tilbake til normalen, men nå med litt sterkere muskler og noe bedre funksjon.

Hvis du ikke er tilbake til normalen etter tre dager, har du sannsynligvis trent litt for hardt. Ta den tiden du trenger før neste treningsøkt, og gjør det litt lettere enn sist. Det er ikke farlig å trene for hardt, men det kan være smertefullt.

Når kommer resultatene fra treningen?

For de fleste er målet med å trene nakken mindre smerter og bedre funksjon – i den rekkefølgen. Med bedre funksjon mener vi at nakken kjennes løs og ledig og mindre spent og stiv.

Det de fleste ikke vet, er at resultatene kommer i motsatt rekkefølge: Først bedre funksjon, så mindre smerter. Det er nyttig å vite når du går inn i en treningsperiode, slik at du ikke gir opp selv om smertene ikke forsvinner. Du vil først føle deg mindre stiv og spent, og du kan bevege hodet friere – men det gjør fortsatt vondt. Fortvil ikke, fortsetter du treningen vil også smertene avta etter hvert.

Kan jeg trene hvis jeg sliter med svimmelhet i tillegg til nakkeplager?

Når du er plaget med svimmelhet i tillegg til nakkeplagene, må du dosere treningen litt annerledes. Du ønsker jo ikke å være svimmel i tre dager før det gir seg igjen!

Begynn forsiktig med noen få øvelser om gangen. Det er greit å bli svimmel når du trener, så lenge det gir seg i løpet av et par minutter. Varer det lenger, bør du gjøre øvelsene lettere og dele opp treningen i flere, kortere økter. Gir det seg raskere, kan du trygt utfordre deg selv mer.


Artikkelen er skrevet i samarbeid med Tove Ask, fysioterapeut og doktorgradsstipendiat ved universitetet i Bergen. Ask har forsket på nakkesleng og nakkeplager, og jobber til daglig på Haukeland Universitetssykehus i Bergen. 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *